Affiliate verkkokauppani
Tekstin Yritysblogille julkaistavaksi toimitti Onegear.fi sivuston ylläpito.
Affiliate-verkkokauppani tarjosi minulle mahdollisuuden muuttaa verkkosivuston kävijät rahaksi
Kun tavallisen verkkokaupan perustaminen oli liian työlästä ja vaativaa, affiliate verkkokauppa tarjosi minulle vaihtoehtoisen tavan lyödä verkkosivujen kävijät rahaksi. Affiliate-markkinoinnilla voi tienata sivuillansa sivubisneksenä tai jopa työllistyä, kunhan tietää miten edetä.
Tässä postauksessa kerron teille lyhyesti Affiliate-markkinoinnin toiminnasta ja aloittamisesta.
Miten Affiliate-markkinointi toimii?
Affiliate-markkinointi perustuu siihen, että on olemassa tuotteita myyviä verkkokauppoja, asiakkaita ja markkinoijia. Kun markkinoijan sivuilla käy asiakas, hän näkee linkin verkkokauppaan. Klikattuaan linkkiä asiakas siirtyy verkkokaupan sivuille. Kun asiakas ostaa verkkokaupasta tuotteen, markkinoija saa toteutuneesta myynnistä provision.
Usein myynti ei tapahdu ensimmäisellä kerralla asiakkaan tullessa sivuille. Ennen ostamista asiakas pohtii, googlailee ja miettii, haluaako hän ostaa tuotteen. Tästä syystä ei olisi reilua markkinoijaa kohtaan, jos hän saisi rahat vain, jos asiakas suoraan ostaa tuotteen. Siksi affiliate-verkostoihin liittyneillä verkkokaupoilla on käytössä useimmiten 30 päivää kestävät evästeet.
30 päivän evästeet tarkoittaa, että jos asiakas ostaa tuotteen 30 päivän aikana, mainostaja saa silti rahansa.
Provikat / komissiot
Provisioiden määrä vaihtelee tavallisesti välillä 5-50%, alle kymmenen prosentin ollessa kuitenkin yleisin. Komissioita voidaan maksaa myös klikkien, liidien tai myyntiin johtavasta klikistä kertakorvauksena muodossa. Alasta riippuen prosenttikomissio tai CPA (Cost Per Acquisition) ovat yleisimpiä hinnoittelumalleja.
Miten aloittaa Affiliate-markkinointi?
Jos verkkosivustollasi tai esimerkiksi some-kanavallasi on verkkonäkyvyyttä jo valmiiksi, silloin affiliate-markkinoinnin aloittaminen on helppoa. Valitset vain sivujen aiheeseen sopivan affiliate-verkoston, liityt verkostoon, valitset haluamiasi tuotteita tai palveluita ”suositeltavaksi” ja markkinoit niitä. Jos verkkonäkyvyyttä ei ole, kannattaa tehdä taustatyötä ennen aloittamista.
Taustatyön voi tehdä seuraamalla kaavaa:
- Ensin valitaan aihe
- Katsotaan onko aiheella kysyntää?
- Tarkistetaan kuinka kova kilpailu on?
Affiliate-markkinoijat etsivät vähän kilpailtuja eli ”niche aiheita”, kuten esimerkiksi Onegearin sähköskeitit ja sähköpotkulaudat. Aihe ei kuitenkaan saa olla liian niche. Aiheella pitää siis olla kiinnostuneita lukijoita, ja kirjoittamalla aiheesta pitää pystyä erottumaan massasta. Houkutus voi olla perustaa sekatavarakauppa, mutta jos aihe on liian lavea, kilpailu on aivan liian kovaa. Silloin sivuille on usein hankala saada kävijöitä ainakin Googlen orgaanisen kautta.
Affiliate-markkinointiin ammattimaisesti suhtautuva katsoo ennen aloittamista, kuinka paljon kuukaudessa tulee hakuja Googlessa, ja tarkistaa hakusanojen kilpailutilanteen. Tähän tarkoitukseen on erinomaisia SEO-työkaluja, kuten Ahrefs, Semrush ja KWfinder. Toimivia ilmaisia työkaluja löytyy myös esimerkiksi Googlelta.
Vasta kun sopivan niche on löytynyt, tiedetään potentiaalia olevan, ja kilpailu ei ole liian kovaa, aletaan varaamaan domaineja ja rakentamaan sivuja.
Asiakashankinta
Affiliate-markkinointia varten tehdyille sivuille pitää saada asiakkaita tai muuten provisioita ei tule. Voit mainostaa sivujasi eri paikoissa, ja kertoa sivuistasi kaikissa paikoissa. Useimmiten affiliate-markkinoijat luottavat kuitenkin hakukoneoptimointiin.
Hakukoneoptimointi (SEO) on oma aiheensa, ja yksi artikkeli ei riitä sitä kattamaan (tämä SEO-opas tosin kannattaa lukea). Affiliate-markkinoijan onneksi (tai epäonneksi) Google muuttaa koko ajan algoritmiaan suosimaan järkevää sisältöä. Jos sivuilla on hakijalle mielekästä ja mielenkiintoista sisältöä, Google pitää sivuista enemmän ja enemmän. Jos Googlen algoritmi kokee sivujen olevan hyödyllisiä, se nostaa sivut hakutuloksissaan korkeammalle. Affiliate-markkinoijan kannattaa siis tuottaa sivuilleen mahdollisimman hyvin hakusanoille optimoitua ja lukijoita palvelevaa sisältöä.
Affiliate-markkinointi vaatii paljon työtä tuottaakseen rahaa, alkuun pääseminen on kaikista hankalinta ja ei kannata ensimmäisen viikon, kuukauden tai vuodenkaan aikana hamuilla kuuta taivaalta, vaan pitää tavoitteet realistisina. Rahallista panostusta affiliate-markkinoinnin aloittaminen ei paljoa vaadi, mutta aikaa ja panostusta sitäkin enemmän. Onnistuessaan se tarjoaa mahdollisuuksia hyviin tienesteihin.
Kirjoittaja
Artikkelin kirjoittaja pyörittää erilaisia sähkökulkuneuvoja vertailevaa ONEGEAR.fi verkkosivustoa. Valikoimasta löytyy sähköpotkulautoja, sähköskoottereita, tasapainoskoottereita ja sähköpotkulautoja + lisää tuotteita lisätään valikoimaan jatkuvasti!
Vastaa