Miksi lainayhtiöt eivät puhu asiakastyytyväisyydestä?

Miksi lainayhtiöt eivät puhu asiakastyytyväisyydestä?

Lainalla.fi lainapalveluiden arvostelusivusto

Artikkelin Yritysblogille julkaistavaksi lähetti Lainalla.fi-sivuston ylläpito. Lähetä sinäkin yritysblogiin artikkeli julkaistavaksi >> 

Meidän sivustomme lähti liikenteeseen siitä huomiosta, että kun vuosituhannen vaihteesta asti pikalaina- ja pikavippiyhtiöt ovat olleet näkyvästi markkinoilla, niin hyvin harva niistä puhuu asiakaskokemuksistaan. Tämä voi johtua useista tekijöistä, mutta yleisimmät lienevät lainayhtiöiden negatiivinen kuva konseptina ja suomalaisten haluttomuus puhua raha-asioistaan. Kun luet journalistisia julkaisuja rahoitusyhtiöistä vapaassa mediassa, niin usein ne tuovat esille alan negatiivisessa valossa.

 

Pikalainojen säätely

Esimerkiksi viime vuoden puolella Helsingin Uutiset raportoivat, kuinka kaikista vuosikymmenen vaihteessa tehdyistä rajoituksista huolimatta koronkiskontaa tapahtuu alalla edelleen. Tuolloin alalle lyötiin 50% korkokatto pikavippeihin, jonka piti hillitä jopa tuhansissa prosenteissa liikkuneita korkoja. Mutta kuten HU:n artikkelista selviää, niin lainayhtiöt keksivät keinon kiertää nämä rajoitukset muuttamalla 50 euron pikavipit 2000 euron joustoluotoiksi, joita pikavipeille tarkoitetut korkosäädökset eivät koskeneet. Tämä on johtanut tilanteisiin, jossa satojen prosenttien korot ovat edelleen mahdollisia, koska korkokatto koski vain alle 2000 euron pikalainoja.

Koska pikalainayhtiöt huomasivat tämän porsaanreiän, niin hallitus on yrittänyt luoda uusia rajoituksia alalle. Puolta vuotta myöhemmin Helsingin Uutisten artikkelista Hjallis Harkimo kirjoitti kolumnissaan Suomen hallituksen uusista laina-alan markkinointirajoituksista, joiden vaikutuksiin alaa seuraavat suhtautuivat skeptisesti. Monet eivät uskoneet pelkän markkinoinnin vaikuttavan talousvaikeuksissa olevien taipumukseen ottaa lainaa, sillä kyllähän kaikki kuitenkin ovat tietoisia alasta, jolla on ollut vuosituhannen vaihteesta lähtien hyvin iso medianäkyvyys. Eettisyyttä alalle vaativat sanoivatkin, että itse korkoihin on puututtava isolla kädellä, koska pelkkään markkinointiin puuttuminen ei riitä.

Vuoden vaihteessa hallitus ilmoitti uusista konkreettisista muutoksista pikalainojen korkojen rajoituksiin. Tämä muuttaisi nimelliskorkokaton 50%:sta 20%:iin ja kattaisi myös yli 2000 euron joustoluotot. Lisäksi lainojen sivukulujen yhteissummaa tullaan rajoittamaan 150 euroon. Nämä muutokset tulevat voimaan 1.9.2019 ja niillä uskotaan olevan näkyvä vaikutus luotonantajien tuotteisiin ja rajoittavan lainojen myöntämistä.

 

Miksi Lainalla.fi?

Meidän mielestämme näistä asioista ei olla puhuttu tarpeeksi heidän kesken, jotka lainoja hankkivat: suomalaiset kuluttajat. Lukuun ottamatta satunnaisia alasta kertovia artikkeleita, ovat puheet lainabisneksen hyväksikäyttäjistä valitettavan pimennossa. Hallituksen huomio alan epäkohtiin ja heidän ajamat muutokset ovat tervetulleita, mutta lainayhtiöiden keskuudesta puuttui mielestämme näkyvä lainanottajien kohtauspaikka, jossa he voivat antaa palautetta mielestään hyvistä ja huonoista lainayhtiöistä ilman sosiaalisia paineita. Palautteet usein hautautuvat sekalaisten keskustelufoorumien lankoihin, joten halusimme luoda kuluttajille vapaan alustan lainayhtiöiden arvostelulle.

Tavoitteenamme on, että tämä kuluttajien käyttöön luotu ilmainen sivusto avaa paremmin asiakkaiden kokemuksia uusille sekä kokeneemmille luotonhakijoille. Jos sinulla on kokemuksia listaamistamme yhtiöistä, niin tee palvelus kaikille muille suomalaisille luotonhakijoille ja anna mielipiteesi asiakaskokemuksestasi kotisivuillamme osoitteessa Lainalla.fi.

Lainalla.fi on kuluttajille luotu, ilmainen lainayrityksien arvostelupalvelu, jonka avulla voit löytää Suomen luotettavimmat ja eettisimmät luotonantajat. Katso parhaat yrityslainat, joustoluotot ja pikalainat veloituksetta ja annat palautteesi vaikuttaa lainamarkkinoihin ruohonjuuritasolla.

Vastaa